رد شدن به محتوای اصلی

زندگینامه جنرال محمد جرات

زنده گی نامۀ دگر جنرال دین محمد «جرأت»
رهبر «روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان»
دگرجنرال دین محمد «جرأت» در سال 1340 خورشیدی در یک خانوادۀ متدین در قریۀ «درخیل» ولسوالی «رخۀ» ولایت پنجشیر دیده به جهان گشود. دورۀ آموزش ابتدایی را تا صنف هفتم در«لیسۀ رخۀ »ولایت  پنجشیر به سر رسانید، پس از آن شامل مدرسۀ عالی ابوحنیفه کابل شد و دورۀ ثانوی آموزش خویش را در این نهاد دینی به پایان برد. وی درین دوره در حلقات آموزشی استاد غلام ربانی عطیش اشتراک می نمود و با یاری و آشنایی با شاه عبدال و احمد شاه طارق با کاروان نهضت اسلامی افغانستان پیوست.
پس از فراغت از مدرسۀ ابوحنیفه در سال 1356 شامل فاکولتۀ شرعیات دانشگاۀ کابل گردید، که آغاز شمولیتش در فاکولتۀ شرعیات کابل همزمان به فاجعۀ ننگین هفتم ثور سال 1357 خورشیدی بود. از آنجا که به همگان آشکاراست، کودتاچیان هفتم ثور با اسلام  و ارزش های اصیل فرهنگی کشور دشمنی آشکارا داشتند و این دشمنی کورکورانه آنان با اسلام سبب شد که نخستین بار خانواده های مسلمان و بویژه افراد متدین را هدف شوم خود قرار بدهند.
 مرحوم قاضی بسم الله «جرأت» پدر ارجمند شان ، یکی از افراد سرشناس پنجشیر و از جمله قاضی های شناخته شدۀ کشور بوده و با حلقه های دینی و روشنفکری کشور روابط نزدیک داشت. شهید قاضی جرآت در سال 1357 به همرای  صد ها هموطن بیگناۀ ما ، از سوی عمال  رژیم  مزدور شوروی بازداشت شد، بعد از مدت سه ماه از زندان رها و دوباره ازسوی رژیم بازداشت و  به گونۀ بیرحمانه به شهادت رسانیده شد.
 جنرال «جرأت»، در سال 1358 زمانی بازداشت شد که عمال رژیم با یک حملۀ وحشیانه مجاهدین را از وادی پنجشیر به عقب زدند. اما دیری نگذشت که مجاهدین با یک حملۀ برق آسا ولایت پنجشیر را از چنگال رژیم رها کردند. جنرال دین محمد «جرأت» پس از سپری کردن مدتی حبس، از زندان رها و روانۀ پنجشیرشد و به صفوف مجاهدین پنجشیر پیوست. وی تا آخر سال 1366 دوشادوش مجاهدین پنجشیر رزمید و در داخل جبهه بیشتر مصروف کار های دفاعی و امنیتی بود؛ اما او بنا بر لزوم دید رهبری جهاد، پنجشیر را به قصد پشاور ترک کرد. او توانست تا با استفاده از فرصت شامل اکادیمی پولیس جمعیت اسلامی در شهر پشاور شود و اکادیمی یادشده را با موفقیت به انجام برساند. پس ازپایان دورۀ دانشجویی مسؤولیت امور امنیتی اداره های جمعیت برایش سپرده شد و پس از مدتی بحیث رنیس المپیک حکومت موقت ایفای وظیفه نمود.
جنرال «جرأت» با به پیروزی رسیدن مجاهدین، همراه با سایر مجاهدین و مهاجرین وارد کابل شد، به وزارت داخله معرفی گردید، بحیث معاون نیرو های انتظامی پولیس مقرر شد و این وظیفه را به مدت پنج سال به پیش برد. وی درآن زمان توانست تا با استفاده از فرصت مدت هژده ماه فاکولتۀ پولیس را به پایان برساند. وی پس از سقوط کابل وارد پنجشیر شد و بر بنیاد دستور احمد شاه مسعود فرماندۀ کل نیرو های مجاهدین در برابر طالبان، مسؤولیت امنیتی تمامی ساحه های آزاد شده برای او سپرده شد و تا شهادت قهرمان ملی کشور این وظیفه را به پیش برد.
جنرال «جرأت» پس از سقوط طالبان، بحیث رئیس عمومی نظم عامه و قوت های پولیس وزارت داخله تعیین شد و تا دو سال در این مقام باقی ماند. او بنا بر درخواست نیرو های مجاهدین، علما، معززین و مردم پنجشیر بحیث رئیس شورای عالی مردمی پنجشیر برگزیده شد. وی از این طریق توانسته است تا روابط شورای یادشده را با شورا های سایر ولایت ها تامین کند. همچنان او در این مدت  بحیث مشاور امنیتی معاون اول رئیس جمهور، پس از آن مدتی بحیث معیین وزارت امور سرحدات ایفای وظیفه کرد. وی درسال 1393 به نمایندگی از یک جناح مستقل، از نامزدی محمد اشرف غنی به مقام ریاست جمهوری افغانستان، پشتیبانی کرد که این حمایت ها در پیروزی رساندن جبهۀ «تغییر و تحول» تاثیرگذار بود. وی اکنون بحیث مشاور ارشد رئیس جمهور در امور امنیتی و دفاعی ایفای وظیفه می نماید. گفتنی است که او در شورای عالی « احزاب جهادی و ملی » مقام معاونیت دوم را دارا است. جنرال «جرأت»دراین مدت به فعالیت های مختلف خدماتی، اجتماعی و خیرخواهانه مبادرت ورزیده و برای کمک به  خانواده های شهدا، بینوایان و اعمار مسجد ها، مدرسه ها و سایر کانون های ورزشی و علمی از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرده است.  
جنرال «جرأت»در سال 1394 در تلاش مشترک با جمعی از نخبگان کشور به تشکیل «روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان»  اقدام نمود .که تا کنون مسئوولیت رهبری آنرا بعهده دارد. «روند»با همیاری و همکاری جمعی از یاران همفکر، وطن دوست و دلسوز به کشور و به منظور تأمین یک بستر مشترک میان مجاهدین در راستای دفاع از ارزش های انسانی و دینی  تشکیل شد که وظیفۀ آن در کنار انسجام نخبه های کشور، ارائۀ خدمات اجتماعی، خدمتگذاری به مردم و فعالیت های فرهنگی می باشد. «روند» تلاش دارد تا با عبور از مرحلۀ کنونی وارد مرحلۀ جدید شده و بحیث یک جریان فعال سیاسی و اجتماعی نقش بایسته و شایستۀ خویش را در قبال شهروندان کشور به حسن صورت انجام بدهد و به عون و مدد الهی کشور را در مسیر آرمان های جهاد و فرهنگ عالی انسانی و دینی به سرمنزل ترقی و تعالی برساند. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اشتراک جنرال محمد جرات در افتتاح بند برق گلبهار ولایت پروان !

جنرال محمد "جرات" رهبر روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقاومت در مراسم افتتاح بند برق گلبهار ولایت پروان با حضور شماری روسا، مجاهدین و شخصیت های با نفوذ این ولایت اشتراک کرد. این پروژه به حمایت و پی گیری جنرال محمد جرات و ‌همکاری ریاست عمومی برشنا و مردم ولایت پروان صورت گرفت است جنرال محمد جرات در سخرانی که داشت گفت: افتتاح پروژه بند برق گلبهار یگ گام دیگر از خدماتی است که مردم نسبت به حکومت شان باورمند می شوند و ما تلاش ورزیدیم تا گوشه از م سوولیت خود را در آوردن برق به این ولایت ادا سازیم جنرال محمد "جرات" با بیان اینکه از آمدن و پیوستن شخصیت های ناراض به پروسه صلح استقبال می نمایم و هیچ‌ چیزی مورد منازعه بین ما باقی نیست که مخالفت بورزیم وی افزود بگزارید که تمام شهروندان افغانستان زیر یک چتر در کنار هم زندگی مشترک و آبرومندانه داشته باشند جنرال محمد جرات خطاب به مردم و مجاهدین افغانستان گفت: هر کسی در یک‌مقطع آمدن کار‌ و وظیفه خودشان را انجام دادند کم یا زیاد، خوب یا بد مسوولیت که داشتند به پبش بردند همچنان گفت: درست است همه ما مرتکب

متن سخنرانی جنرال محمد جرات

متن سخنرانی جنرال محمد "جرات" رهبر روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان و معاون شورای عالی احزاب جهادی و ملی نحمده و نصلی علی رسوله کریم اما بعد فآعوذ بالله من شیطان رجیم بسم الله الرحمن الرحیم  به اجازه رهبران جهاد بر حق مردم افغانستان و شخصیت های جریان شورای عالی احزاب جهادی و ملی، خواهران و مهمانان عزیز که تشریف آورده اند السلام علیکم و رحمت الله و برکاته این روز خجسته و پر افتخار که شامل افتخارات مجاهدین می شود به تمام ملت افغانستان و جهان اسلام تبریک می گویم بزرگداشت از روزی که در افتخار از آن همه خود را شریک می دانند ولی بخاطر پاسخ دادن تنها مجاهدین مخاطب قرار میگیرد و این جای بسیار تاسف و تاثر است  ما چرا واضح نمی گویم، ما چرا واضح خلاهای خود را بیان نمی کنیم، ما چرا از مجاهدین پوزش نمی خواهیم، که چه کردیم؟ و به گذشته مان متوجه شویم که خودما این بلا را سر مجاهدین آوردیم آیا ما عامل خلع سلاح مجاهدین در افغانستان نبودیم؟ ما نبودیم که مجاهدین را به عنوان یک بخش ناکاره از حکومت بیرون کردیم؟ ما نبودیم که شخصیتی را که هیچ نوع هویت سیاسی نداشت  به عنوان